Saturday 31 October 2015

Interest vs passion

Anyeong! *bajet-bajet korea sikit*
Title omputih tapi nak tulis bm je benarnya. Sekarang ni aku dalam endocrine module, which is module yang kedua untuk tahun kedua pengajian aku di kolej perubatan ni. Baru je habis exam GIT (gastrointestinal tract) seminggu yang lalu. Senang? Of courselah susah! Takut, cuak semua ada nak dapat result nanti. Tapi bak kata Madam Fazlin "Life must go on! " Semoga semuanya baik-baik sahaja. Endocrine module 6 minggu je. Lagi 5 minggu exam lagi. Hidup aku penuh dengan exam,exam,exam dan exam lagi. Padan muka untuk diri sendiri yang gatai nak ambil medic.

"WHY YOU WANT TO BE A DOCTOR?"

Soalan cliche' kan???  Tapi tulah soalan common untuk budak medic.

Tadi ada meeting dengan lecturer and my groupmate CAS (Community Attachment Scheme) and my lecturer suruh discuss in a small group and tell your friend about yourself like one of it is why you want to be a doctor?

At  first, aku akui aku tak pernah terlintas pun nak ambil medic or apa-apa yang berkaitan medical field ni. Aku otak math and math dengan medical field ialah cabang yang sangat berbeza but I have my own reason why I choose medic.

"Interest boleh dipupuk but it has ups and down. Tapi kalau passion, kamu memang cinta and ghairah dengan apa yang kamu buat " - Prof Mohammed

Prof pun terkejut bila dapat tahu sebenarnya aku nak ambil acturial science. Prof tanya macam mana boleh tersesat dekat sini, maksudnya macam mana boleh tetiba ambil course medic pula ni. Prof suruh aku fikir betul-betul sebab risau aku tak dapat cope dengan course ni nanti. Hahah. *speechless*

But then, he said " orang yang hebat ialah apabila dia buat sesuatu, dia buat dengan bersungguh-sungguh"

Fuhhh, lega dengar prof cakap macam tu. Aku dah cuak dah mula-mula. InsyaAllah aku akan bersungguh-sungguh dengan apa yamg aku buat sekarang ni.

 Bagi aku, this is my own choice, maybe passion masih belum sepenuhnya tapi interest tu dah ada. Aku suka dengan apa yang aku buat. Stress dengan exam tu perkara biasa rasanya. Mana-mana course pun susah kalau tak study dengan bersungguh-sungguh. Dan aku yakin sesungguhnya Dia dah bagi apa yang terbaik untuk aku dan aku akan memanfaatkan peluang yang ada ni dengan sebaiknya.

Kalau rasa down or rasa nak give up, ceritalah dekat Dia sebab sesungguhnya He is the best listener.
Ask Him to guide you and insyaAllah He will help or ease
your way.

Whoever you are, if you want to do anything think wisely. Do whatever you love to do, not anyone else love to see you do that thing. Don't regret with what you are doing. Maybe what you don't like is the best for you. 

Dear self, He knows what is the best for you. Don't give up. Aja-aja fighting!


P/s : Kalau nak buat apa-apa keputusan buatlah solat istiqarah. InsyaAllah kita tak akan menyesal dengan keputusan yang kita pilih selepas tu :))

No comments:

Post a Comment